Turquality

Turquality Nedir?

Turquality, Ticaret Bakanlığı (öncesi Ekonomi Bakanlığı, daha öncesi Dış Ticaret Müsteşarlığı) tarafından sağlanan İhracata Yönelik Devlet Desteklerinin en kapsamlı ve en yüksek bütçeli destek programıdır. Bir devlet desteği olmasının ötesinde, kurumsallaşma ve markalaşma konusunda Türk firmalarına vizyon çizebilen, nitelikli bir yol haritası sunabilen benzersiz bir programdır. Turquality’yi diğer desteklerden ayıran temel unsurlar arasında; detaylı bir ön incelemeden başarıyla geçebilen firmaların Turquality desteklerini alabilmesi, sağlanan diğer desteklerin tümünün ve daha fazlasının bünyesinde yer alması, destek limitlerinin yüksek olması, kurumsal gelişime ciddi katkılar sağlayan danışmanlık desteklerinin verilmesi ve her sektöre hitap edebilmesi sayılabilir.

Turquality’nin Gelişimi

Turquality Programı, 2003 yılında (2003/3 sayılı Tebliğ) tekstil ve hazır giyim sektörlerinin pilot sektör olarak belirlendiği ilk versiyonu ile yürürlüğe girmiştir. 16 marka ile başlayan bu süreçte, destek kapsamındaki firmalara, İhracata Yönelik Devlet Desteklerin tümünün daha yüksek limitlerle sağlandığı bir tek pencere uygulaması olarak Turquality Programı diğer sektörlerden de ilgi gördü.

2006 yılında yürürlüğe konulan yeni tebliğle birlikte (2006/4 sayılı Tebliğ) Turquality Programı esaslı bir dönüşüm geçirerek bugünkü haline oldukça yaklaştı: tüm sektörlere açık, danışmanlık desteklerine ve kurumsal gelişime yoğun vurgu yapan, “10 Yılda 10 Dünya Markası” gibi oldukça iddialı ve akılda yer eden bir sloganı ile Turquality Programı kendi markalaşma sürecini de önemli ölçüde tamamlamış oldu. İlk yıllarda, Türk markalarının altında faaliyet göstereceği bir çatı marka olarak planlanan Turquality, 2006/4 ile birlikte, Türk markalarını münferit olarak destekleyen mevcut halini aldı. Başvuru yapan Türk markalarının, uluslararası yetkinliği olan danışmanlık firmalarının (ilk yıllarda sadece Deloitte, ilerleyen yıllarda ek olarak PWC, E&Y, KPMG, BCG, McKinsey) detaylı denetim süreci sonrasında yüksek puan almaları halinde Turquality’ye kabul ediliyor olması, Turquality’nin bir akreditasyon programı ve bir kalite göstergesi olarak algılanmasına yol açtı. Bu pozitif ayrışma, Turquality’ye yoğun talep gelmesine sebep oldu.

B2C markalar ile başlayan Turquality, Türk markalarından gelen yoğun talep sonucu B2B markalara da açıldı. Bu açılma süreci belirgin bir tarihte yapılan tek bir değişiklikten ziyade, yıllara yayılan bir süreçte, B2B markaların yararlanabileceği destek yapısının oluşturulması ve tanımların güncellenmesi ile gerçekleştirildi.

Turquality’de esaslı dönüm noktalarından biri de gastronomi sektörünün pilot sektör olarak kapsama alınmasıyla başlayan hizmet sektörlerine de Turquality desteği sağlanması süreci oldu. Temelleri 2011 yılında atılan bu süreç, müstakil bir Hizmet Turquality’nin oluşturulmasıyla ileri bir boyuta taşındı.

Turquality’deki diğer bir esaslı değişiklik, Hedef Pazar Odaklı destek sistemine geçilmesidir. 2017 yılında yapılan bu değişiklikle, Turqualiy kapsamındaki firmalar ilk 5 yıllık tam destek dönemi ardından, hedef pazarlarının her biri için, bazı kısıtlamalarla toplam 5 yıl destek alabilir hale geldiler.

Turquality’yi daha zor ulaşılır hale getiren değişiklikler 2018’de yapıldı. 2018’de ön inceleme sürecinde yapılan değişikliklerle firmaların Turquality’ye girişi daha zor hale geldi. 2018’den önce ön incelemeye giren firmaların önemli bir kısmı Turquality’ye girebiliyorken, 2018’den itibaren daha az firma Turquality’ye, daha çok firma Turquality’nin bir alt seviyesi olan Marka Programı’na girmeye başladı.

Turquality ile ilgili son büyük değişiklikler 2022 yılında yapıldı. İhracata Yönelik Devlet Desteklerinin tümünün tek çatı altında birleştirildiği 5973 saylı Karar ile Turquality desteklerinden yararlanma süreçleri kolaylaştırıldı, sadeleştirildi, daha kolay anlaşılabilir hale geldi.

Haziran 2023 itibarıyla toplam 300 adet marka, 5973 sayılı Karar çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. 300 adet markanın 121 adedi Marka Programı, 179 adedi Turquality Programı kapsamındadır.

Turquality’nin Amacı

10 Yılda 10 Dünya Markası” sloganı ile ortaya konan Turquality, bu hedefi realize edemese de Türk markalarının kurumsallaşmaları ve uluslararası arenada daha rekabetçi hale gelmeleri konusunda somut adımlar atılmasına öncülük etti. Dünya markaları oluşturma konusunda yeterli mesafe alınamasa da bazı Türk markalarının çok ciddi bölgesel markalar haline gelmesinde Turquality’nin ciddi katkıları oldu. Markalaşma yoluyla ihracatın artırılması, ihracatın katma değerinin artırılması, ihracatın artmasının bir sonucu olarak üretimin ve istihdamın artması, sağlanan desteklerin temel amacıdır.

Turquality’nin Sağladığı Destekler

Turquality, bir markanın uluslararası bir marka haline gelmesi için geliştirmesi gereken kasların neredeyse hepsine hitap eden destekler sağlamaktadır. Bu destek türleri, sadeleştirilmiş tanımlarıyla şu şekildedir:

  • Tanıtım
  • Fuar
  • Danışmanlık*
  • Birim Kira ve Dekorasyon (Ofis / Mağaza / Showroom / Depo / SSH vb.)
  • Franchise
  • İstihdam*
  • Marka Tescili ve Korunması
  • Pazara Giriş Belgeleri
  • Pazar Araştırması
  • Gelişim Yol Haritası*


* ile işaretli olan destekler için ayrı limitler tanımlanmıştır. Diğer destekler için limit bulunmamaktadır. Bir Turquality firması 2023 yılında toplam en fazla 181 Milyon TL destek alabilecektir. Turquality’nin bir alt düzeyi olan Marka Programında ise bu limit 90,5 Milyon TL’dir.

Turquality Başvuru ve Kabul Süreci

Turquality başvuru süreci, Otomasyon Sistemi üzerinden temel birkaç evrak ile başvuru yapılmasıyla başlamaktadır. 2 ön şartın sağlanması gerekmektedir. İlk olarak marka, Türkiye’de ve en az 1 ülkede daha firma adına tescillenmiş olmalıdır. İkincisi başvuruyu yapacak olan firma; son 3 yılda ortalama 3 milyon dolar ihracat yapmış olmalıdır.

Temel başvurunun Bakanlık tarafından onaylanmasını takiben, yetkilendirilmiş olan uluslararası danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, E&Y, KPMG, BCG, McKinsey) biri Bakanlık tarafından görevlendirilir. Markanın/firmanın 10 farklı alandaki kurumsal yetkinliği ölçümlenir: Strateji, Finans, Marka Yönetimi, Yeni Ürün Tasarımı/İnovasyon, Pazarlama/Satış, Tedarik Zinciri, Yönetişim, Bilgi Teknolojileri, Dijitalleşme, İnsan Kaynakları.

10 alandaki yetkinlik düzeylerinin puanlaması sonucunda firmanın puanı 80 ve üstü olursa firma Turquality Programı kapsamına alınır. Puanın 60-80 aralığında olması durumunda Marka Programı kapsamına alınır. 60’ın altında kalması durumunda ise diğer desteklerden yararlanmak üzere yönlendirilir.

Firmanın Marka veya Turquality kapsamına alınmasından sonra Stratejik İş Planı / Gelişim Yol Haritası süreci başlar. Yetkilendirilmiş danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, E&Y, KPMG, BCG, McKinsey) biri ile anlaşan firma, önündeki 5 yıllık döneme ilişkin stratejisini ve yol haritasını oluşturur. Bu yol haritasının Bakanlık tarafından onaylanmasını takiben firma, destek ödemesi almaya başlar.

Güncel Yazılar

E-Turquality Bilişimin Yıldızları Programı

E-Turquality Bilişimin Yıldızları Programı E-Turquality Bilişimin Yıldızları Programı E-Turquality Bilişimin Yıldızları Programı kısaca yalnızca ülkemiz tarafından devlet destekli olarak yürütülen...

Markalaşma

Markalaşma Markalaşma Nedir? Markanıza bir kimlik yaratmanın ve bu kimlikle geniş kitlelere en etkili şekilde hitap etmenin anahtarı olan markalaşma,...

Turquality Destekleri

Turquality Destekleri Turquality Destekleri TURQUALITY®, ülkemizin rekabet avantajını elinde bulundurduğu ve markalaşma potansiyeli olan ürün gruplarına sahip firmalarımızın, üretimlerinden pazarlamalarına,...